Koncert Mateusza Ławniczaka - Pieśni Szekspirowskie
W dniu 24 kwietnia 2022 roku o godz. 16:00 w sali koncertowej Muzeum odbył się koncert Mateusza Ławniczaka - Pieśni Szekspirowskie w ramach XXII Kłodzkiego Festiwalu Muzycznego GITARIADA
Festiwal pod patronatem Burmistrza Kłodzka i Starosty Kłodzkiego.
Koncert zostanie sfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kłodzko.
Mateusz Ławniczak jest absolwentem Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie gitary prof. Piotra Zaleskiego oraz Waldemara Gromolaka. Jest także wieloletnim członkiem zespołu Jacaras, który w swojej karierze zagrał na niemal wszystkich liczących się festiwalach gitarowych w Polsce, a w 2017 roku trzeci raz z rzędu wystąpił z serią koncertów na Fuertawenturze (Wyspy Kanaryjskie) w ramach festiwalu organizowanego przez fundację Blasa Sanchesa.
Jako jeden z nielicznych prezentuje pieśni okresu renesansu będąc jednocześnie wokalistą i akompaniatorem. Ten rzadki sposób wykonania stanowi próbę wskrzeszenia dawnej tradycji, której prawdopodobnie najsłynniejszym reprezentantem był Francesco Petrarca - sławny “cantore al liuto”. Bez wątpienia późniejszy angielski lutnista John Dowland będąc kompozytorem, lutnistą i wprawnym wokalistą również wykonywał swoje pieśni samodzielnie.
“Pieśni Szekspirowskie”
Przełom XVI i XVII wieku w Anglii to moment, w którym wielu kompozytorów rezygnuje z komponowania pieśni wielogłosowych na rzecz pieśni solowej z akompaniamentem. Powstaje gatunek tak zwanych ayres czyli krótkich pieśni solowych z towarzyszeniem lutni. Utwory te często osiągają ogromną popularność czego najlepszym dowodem jest zbiór The First Booke of Ayres Johna Dowlanda wydany aż pięciokrotnie w ciągu niecałych dwudziestu lat. Nic więc dziwnego, że bardzo duża część tych utworów znalazła zastosowanie w sztukach teatralnych tamtych czasów, w tym również w Sztukach Williama Szekspira. Program “Pieśni Szekspirowskie” Mateusza Ławniczaka składa się w całości z utworów, które były integralną częścią dzieł wielkiego dramaturga lub z dużym prawdopodobieństwem stanowiły wypełnienie przerw między aktami. Artysta wykona program na współcześnie wykonanej lutni dziesięciochórowej, będącej wierną kopią instrumentów wykorzystywanych na przełomie epoki baroku i renesansu.